27.10.2011

Château (gâteau) de Versailles


Eilen aamulla mun suurin ongelma oli se, että musta tuntui että lausun ranskaksi sanat linna ja kakku ihan samalla tavalla. Eli jos meidän siivooja kysyy multa mihin oon matkalla, saattaisin ilmoittaa olevani matkalla Versaillesin kakkuun. Onneksi se ei kysynyt, olisin meenaan varmasti möläyttänyt ääneen ihan väärän sanan.

Sen sijaan, että siivooja olisi kysellyt mun päivän suunnitelmista, se päätti pihistää (=siivota) mun laukun päällä lojunutta takia vähän parempaan talteen. Tietysti siinä vaiheessa kun mun piti nopeasti juosta junalle. Koska en ehtinyt alkaa elekielen ja ranskansanojen yhdistelmällä alkaa kyselemään takkini perään, päätin hakea alhaalta toisen takia - puolet paksumman sellaisen ja olin ihan varma, että paahtuisin sen sisällä. Noh, oikeasti pitää ehkä kiittää Mariaa takkini viemisestä (löysin sen likapyykkikasasta tänään, mutta sen hihassa ollut musta huivi on edelleen hukassa), sillä paksummalla takilla oli just sopiva ulkona ja ohuemmalla olisin varmaan jäätynyt. 


Ottaiskohan ne mut parkkivalvojaksi tuonne jos pyytäisin?



Mulla on kamerassa ihan liikaa kuvia ja aivan liian vähän energiaa niiden kaikkien läpikäymiseen, siksi laitoin tähän vain muutaman kuvan ulkoa + yhdet rappuset, jotka oli mielestäni tosi kauniit. Vietettiin varmaan yhteensä lähemmäs viisi tuntia tuolla linnassa ja sen puutarhoissa kierrellen ja kuvaillen. Alle 26-vuotiaat euroopan unionin kansalaiset pääsee linnaan maksutta passia vilauttamalla portilla, joten kannattaa napata se takataskuun jos tuonne haluaa mennä. Kierrettiin osa linnaa ja puutarhoja ja ainut mistä maksettiin oli juna, joka kiersi puutarhoja. Tuntui, että vaikka kameran akku uupuikin matkalla ja omat jalat oli sitä mieltä, että nyt on kierretty paljon, ei ehditty edes nähdä kaikkea mahdollista. Onneksi voitiin vain itseksemme kävellä ympäriinsä ja suunnitella, että "seuraavalla kerralla kun tullaan tänne, voidaan..." ja tuo lause jatkui monella eri tavalla. Maksutta kun pääsee, tuossa ympäristössä harhaili ihan mielellään. 



Eilen kirjoitin siitä, miten suunnitelmat muuttuvat täällä alituiseen. Noh, alkuviikon vapaat olivat ihan tervetulleita, mutta nyt vähän syö kun olen istunut koko päivän kotona odottamassa nuorinta lasta saapuvaksi kotiin. En eilen muistanut kysyä mihin aikaan se on tulossa, mutta oletin kun mulle sanottiin että mulla on alkuviikko vapaata ja torstai perjantai töitä, niin oletin sen tarkoittavan että lapsi on torstaina kotona viimeistään iltapäivästä...

Okei, juuri kun pääsin edellisen lauseen kirjoittamasta, soitti host mama mulle ja kyseli onko lapsi jo kotona. Ilmoitin, ettei ole ja tämä totesi, että sen olisi kyllä pitänyt saapua jo iltapäivästä ja pahoitteli kovasti sitä, että olen ollut talossa jumissa koko päivän. En olettanutkaan, että tätä mulle piruuttaan olisi tehty, mutta itse yltiömäisen täsmällisenä ihmisenä välillä hiukan pännii, että aikataulut on aika luistavia. 
Onneksi olen sentään saanut paljon tänään aikaan: suursiivosin huoneeni, katsoin yhden leffan joka mun on pitänyt katsoa jo pari kuukautta ja pesin kaikki pyykkini siten. Tosin no, on siellä pyykkikopassa vielä yksi sukka kun en oikein käsitä miten se oli mennyt piiloon cd-soittimen taakse multa kun yritin kerätä kaikki vaatteet kasaan. 

Ehkä se munkin työviikkoni tästä vielä alkaa - tai noh, silitihän mä tällä viikolla jo puoli tuntia, joten olen mä jotain olevinaan tehty. Palkankin olen jo saanut ilman että olen tehnyt mitään, joten hyvin menee. Vielä kun huomisen jaksaisi niin sitten ei tarvikaan muuta kuin hommata itsensä juna-asemalla lauantai-aamuna ja hypätä Lontooseen suuntaavaan junaan. Olen superinnoissani lähdössä matkaan, koska vaikka viihdyn täällä ihan superhyvin, parin päivän irtiotto näistä kuvioista kuulostaa tosi hyvältä. 

3 kommenttia:

  1. Ihanaa Lontoon reissua ! ♥
    Ja voi, mun on pakko päästä Pariisiin joskus...

    VastaaPoista
  2. Oi, ompas ihania kuvia! :)

    http://coloryourstylee.blogspot.com/

    VastaaPoista
  3. pieni tulitikkutyttö: pariisi on kaupunkina kivempi, lontoo shoppailupaikkana :D

    Emski: kiitos (:

    VastaaPoista