2.1.2012

Home sweet home


Heii, olen takaisin kotona. Eilen unohdin tosiaan mainita, että siinä vaiheessa kun postausta lentokentällä kahdeksan aikaan aamulla kirjoittelin, unta oli saldona edelliseltä yöltä 0 tuntia ja ainoa lepohetki oli autossa pieni blackout jossain hämeenlinnan ja vantaan välillä, jonka aikana kuitenkin olin puoliksi hereillä. Ei ihme, jos oli vähän rankkaa.
Suomen -6 pakkasastetta vaihdettiin ranskan +14 asteeseen, jossa villakangastakkia ja paksu villapaita olivat vähän liikaa. Mua oltiin kentällä vastassa ja tuttu ja turvallinen vesisade alkoi tietysti paiskoa auton lasiin kun ajeltiin kotiinpäin. Täällä mut istutettiin ensimmäisenä ruokapöytään ja tarjoiltiin kaikkia ranskaherkkuja (eli siis niitä kaikkein kummallisimpia juttuja, joita muutenkin välttelen aika lahjakkaasti). Etanoista kieltäydyin edelleen, koska ajattelin, että väsymyksestä ja matkustamisesta johtuva ällötysolo ei ainakaan paranisi, jos tiedostan syöväni etanaa. Jälkiruokana suklaaleivos synttärikynttilöillä ja happy birthday laulua. Pääsin tottakai edustamaan kameralle ihanana zombin näköisenä olentona, mutta olo oli sellainen "hyvä päästä takaisin kotiin". Pääsin iltapäiväksi nukkumaan omaan sänkyyn ja illalla olo oli onneksi jo ihmismäinen.
Tästä päivästä olin siinä käsityksessä, että molemmat vanhemmat on töissä ja mun pitäisi keksiä lapsille viihdykettä, mutta host mama onkin kotona ja kun oltiin kokkailtu ja siivottu keittiö, totesi tuo vain, että voin tehdä omia juttujani myös, jos haluan, eikä mun tarvitse yrittää viihdyttää lapsia. Ihan tervetullutta. Purkasin siis matkalaukkuni ja päivittelen blogia. Kehittävää tekemistä koko päivälle. 
Ei mulla ihan oikeasti muuta kuin että halusin tehdä tämän memen, joka nyt vähän joka blogissa on pyörinyt. 
IHMISSUHTEET:
01. Oletko saanut uuden ystävän tämän vuoden aikana?
Olen
02. Oletko tehnyt jotain tänä vuonna, mitä et ole ennen tehnyt?
Oon tehnyt isoja päätöksiä elämäni suhteen, elänyt intuition pohjalta ja ollut onnellinen kaikesta siitä mitä mä teen. Kai se oli aika repäisy pistää parissa viikossa elämä pakettiin suomessa ja muuttaa maahan jonka kieltä ei käytännössä ollenkaan puhu. 
03. Oletko seurustellut tämän vuoden aikana?
En
04. Kerro pari parasta muistoasi tältä vuodelta?
Yksi parhaista asioista, mitä tänä vuonna tapahtui oli meidän Lontoonmatka toukokuussa, jota oltiin suunniteltu vain viisi vuotta ja sitten se tapahtui. Nähtiin lempparein bändi ikinä livenä ja edelleenkin mun pään sisällä on muisto vain siitä, miten en tiennyt ihmisen voivan olla niin onnellinen, kun ensimmäinen biisi räjähti soimaan. Muistan myös miten yöllä hotellille kävellessä Lontoossa multa taipui täysin ongelmitta myös brittiaksentti, vaikka normaalisti osaan mielestäni sanoa brittiaksentilla kaksi sanaa. 
05. Oletko riitaantunut kenenkään ystäväsi kanssa kuluneen vuoden aikana?
En onneksi ole 
MINÄ:
01. Oletko muuttunut paljoa viimeisen vuoden aikana?
Ihan järkyttävän paljon omasta mielestäni. Olen tehnyt niin hullun isoja päätöksiä niin pienien mielihalujen perusteella, että heikompaa huimaisi, mutta samalla olen myös vihdoin oppinut kuuntelemaan sydäntäni ja elämään niin kuin oikealta tuntuu. Ensimmäistä kertaa pitkään aikaan teen asioita siksi, että ne tuntuu oikeilta juuri sillä hetkellä kun päätökset teen, enkä tee asioita siksi, että "oikea" tapa olisi tehdä ne niin tai näin. 
02. Oletko lihonut?
En usko, että olen.
03. Oletko saanut porttikieltoa minnekään tämän vuoden aikana?
En. 
04. Oletko ollut elokuvissa YKSIN tämän vuoden aikana?
En ole. En tosin käsitä miksi tämä on niin kovin iso juttu, jos menee yksin?
05. Oletko ottanut tatuointia/lävistystä viimeisen vuoden aikana?
Piti oikein miettiä, mutta en ole tainnut tämän vuoden puolella. 
RANDOM:
01. Kuka oli paras uusi tuttavuus?
Näitä olisi ihan liikaa listattaviksi, tänä vuonna oon tutustunut niin mielettömiin ihmisiin. 
02. Piditkö uudenvuodenlupauksesi?
Mulla ei ole mitään havaintoa, mitä olen luvannut, joten luultavimmin en...
03. Synnyttikö kukaan läheisesi?
Tätäkin piti pohtia pitkään, mutta sitten tajusin, että ei kai ne niin läheisiä ole ollut, jotka on synnyttänyt, jos ei heti tule mieleen. Tuttuja kyllä pari joo. 
04. Kuoliko kukaan läheisesi?
Ei
05. Missä maissa kävit?
Mun listani ei ehkä koskaan ole ollut yhtä säälittävä kuin suomi, ranska ja iso-britannia. Viimeisessä kahdesti lomalla, kaksi muuta nyt asumismielessä. 
06. Mitä haluaisit vuodelta 2012 sellaista, joka ei onnistunut vuonna 2011?
Haluaisin keksiä, minne haluan asettua edes vähän pysyvämmin. Ja haluaisin ehkä vihdoin oppia pysähtymään paikalleni myös jonkun ihmisen kanssa. 
07. Mikä päivämäärä säilyy muistissasi vuodelta 2011?
30.4 kun alkoi kesätyöt ja ihan mahtava kesä. 31.8 kun saavuin ranskaan. 16.12 ihan vain koska. 
08. Vuoden suurin saavutuksesi?
Se, että välillä on ihan ok vaan päästää irti ja katsoa mihin putoaa
09. …ja suurin epäonnistuminen?
No ois vihdoin kiva keksiä mitä siltä elämältä oikeasti haluais
10. Kärsitkö vammoista?
Selkä vihoitteli mulle oikein tosi pahasti muutamaan kertaan ja silloin ei ollut kivaa. Muita pieniä juttuja ehkä, muttei mitään vakavempaa
11. Mikä oli paras asia, jonka ostit?
Lentolipun ranksaan.
12. Kenen käyttäytyminen ansaitsi kiitosta?
Kaikkien niiden ihmisten, jotka on pitäneet mut järjissä koko viime vuoden ajan. 
13. Kenen käyttäytyminen aiheutti ahdistusta?
Varmaan eniten se oma. 
14. Mihin käytit suurimman osan rahoistasi?
Elämiseen.
15. Mistä innostuit eniten?
Ranskan opiskelusta
16. Vuoden 2011 ihmiset:
En mä osaa vastata. Mun vuosi on vähän niin kuin ollut kolme 4 kuukauden erillistä jaksoa, koulu, työt ja ranska ja niihin kaikkiin on sisältynyt ihan käsittämättömästi ihania ihmisiä. 
17. Verrattuna tähän aikaan viime vuonna, oletko onnellisempi vai surullisempi?
Uskoisin, että onnellisempi. Vaikka ehkä oon taas kuus kertaa enemmän hukassa itseni kanssa kuin mitä silloin olin, olen kuitenkin tässä tilanteessa aina välillä niin sydän-pakahtuu-ja-räjähdän -onnellinen
18. Lihavampi vai laihempi?
Aika samoissa uskoisin
19. Rikkaampi vai köyhempi?
Itseasiassa sama vastaus, aika samoissa lukemissa jälleen
20. Mitä olisit toivonut tekeväsi enemmän?
En oikein keksi mitään, mitä olisin toivonut tekeväni enemmän
21. …entä vähemmän?
Olisin voinut jättää ne oman pään sisäiset kriisit vähän vähemmälle
22. Miten vietit joulun?
Kotona, Suomessa, perheen kanssa
23. Jos voisit mennä ajassa taaksepäin ja muuttaa yhden hetken menneestä vuodesta, mikä se olisi?
En usko, että mulla on mitään mitä ihan oikeasti muuttaisin, kaikki mitä oon tehnyt on jollain tavalla auttaneet mua elämässä, joten jokainen päätös on ollut hyvä
24. Rakastuitko vuonna 2011?
Omaan elämääni
25. Kuinka monta yhden illan juttua sinulla oli?
Yksi
26. Mikä oli mieluisin tv-sarja, jota seurasit?
The Big Bang Theory. Olen rakastanut sitä jo kauan, mutta nyt se menee jo ihan hulluuden puolelle kuinka paljon siitä tykkään.
27. Vihaatko tällä hetkellä ketään, jota et vihannut viime vuonna samaan aikaan?
En
28. Mikä oli paras lukemasi kirja?
Ronni Cooperin Manhattan, jos se lasketaan kun sen vasta eilen, uuden vuoden ekana päivänä sain loppuun. Vitsi mä rakastin sitä heti ensimmäiseltä sivulta viimeiselle saakka. Jos se ei kelpaa, niin The Time Traveller's Wife oli kanssa aika mukava tapaus. 
29. …entä musiikillinen löytö?
Hmm, apua. Niin kummalliselta kuin se kuulostaakin, olen kuunnellut Pinkiä tosi paljon tänä vuonna. LMFAO on ehkä ainut sellainen, mitä olen jonkun verran kuunnellut ja josta en ennen tätä vuotta ollut kuullut. last.fm:n kärjessä jyrää Panic! at the Disco ja Pariisin Kevät, mutta ne nyt siellä on kiikkuneet jo aiemminkin
30. Mitä halusit ja sait?
Olla onnellinen
31. Mitä halusit, muttet saanut?
Keksiä mitä haluan olla "isona"
32. Mikä oli vuoden suosikkielokuvasi?
Ensimmäisenä tuli mieleen Bad Teacher, mutta en tiedä onko se viime vuoden puolella tehty.
33. Mitä teit syntymäpäivänäsi?
Olin äärimmäisenä sateisessa Turussa ihan mahtavien tyttöjen kanssa. Illalla liian humalassa huonossa baarissa, mutta ei sillä baarilla niin väliä ollut, kun meillä oli hauskaa keskenämme.
34. Ketä kaipasit?
Suomea, perhettä, ystäviä, New Yorkia, sitä tunnetta, että voi sanoa "joulukuussa 2013 minä valmistun"
35. Mikä tai kuka sai sinut pysymään järjissäsi?
Ystävät
MUUTA:
01. Oletko joutunut tappeluun?
En, kerran tosin olin valmis tirvaisemaan yhtä ihmistä, mutta ihan hyvä vaan, etten saanut tilaisuutta
02. Oletko tehnyt mitään luvatonta vuoden aikana?
Olen varmasti...
03. Oletko juonut ”perseitä”?
Yhdestä illasta mulla on ehkä tunnin-kahden mittainen blackout, mutta sekään ei johtanut mihinkään sammumiseen väärään paikkaan, mutta ehkä tuo lasketaan
04. Oletko tehnyt jotain, mitä olet katunut kauan jälkeenpäin?
Niin kuin jo mun blogin otsikko antaa ymmärtää, mä en usko katumiseen. Mä uskon siihen, että joka ikinen päätös, jonka jossain vaiheessa oon tehnyt, on ollut siinä tilanteessa mulle juuri se oikea ja jos jälkeenpäin miettii mitä hittoa joskus on tullut tehtyä, tarkoittaa se ainakin sitä, että jossain vaiheessa olen oppinut niistä virheistä, jotka tullut tehtyä. Musta on typerä käyttää elämäänsä katumiseen. Tämä tosin sitten on lähinnä vain omakohtaista. Tottakai toivon, että joku ihminen, joka on esim. murhannut toisen, voisi jossain vaiheessa löytää itsestään tarpeeksi inhimillisiä piirteitä katuakseen sitä, että on ottanut jonkun toisen hengen. 


Sellainen oli vuosi 2011. Tällä hetkellä uskon, että vaikka 2011 oli aivan mielettömän mahtava niin monella eri tasolla, tulee 2012 olemaan varmasti ihan yhtä hyvä vuosi. Toivotaan ainakin niin. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti