9.2.2012

My heroine


Mun aamuni alkoi tänään rauhallisesti kun nuorimmalla oli ollut kaveri yökylässä ja lapset aamupaloitettuani ne karkasivat yläkertaan puuhailemaan omiaan ja itse istuskelin vain sohvalla ja tekstailin kaverin kanssa koti-ikäväfiiliksistäni, joita nyt on sitten kestänytkin jo kolmatta päivää, vaikka yritin ne päivässä selättää. Kesti pari minuuttia ennen kuin lapsi juoksee portaat sellaisella vauhdilla ja melulla alas, että olin jo varma, että yläkerrassa on pakko olla hiiren kokoinen hämähäkki, mutta ei onneksi kun toinen hyppää mun kaulaan sohvalle ja kiljuu "Salla! Salla! Salla! We have snow! SNOW!". 

Siinä vaiheessa mun koti-ikäväfiilikset puolittuivat heti ja äkkiä avasin takapihan ikkunat, jolloin kirpeä pakkasilma tervehti mua ja siihen perään kun sain shutteritkin (ikkunaluukut? vaikka ne varsinaisesti ei luukut olekaan...) auki, tervehti mua myös valkoinen maa. Aika säälittävästihän sitä lunta oli, mutta tällä kertaa pystyin sanomaan ihan suoraan, että sitä kyllä oli maassa. Sunnuntaina kun täällä satoi pikkuisen lunta, mutta niin onnettomasti, että se oli jo melkein kadonnut siinä vaiheessa kun itseni ulos ovesta sain. 

Niimpä, saatin se lumi, jota ollaan tuon pikkuisen kanssa marraskuusta saakka tänne toivottu ja jo siitä syystä päivänkin oli pakko olla mahtava. On meillä muutenkin ollut hyvä päivä, vaikka yleensä mun asennevamma keskiviikkoja kohtaan on aika suuri, kun tänäänkin heräsin 10 aikaan aamulla ja vasta melkein 12 tuntia myöhemmin päivä päättyi. Tänään tosin moni pieni juttu on helpottanut päivää, mm. se että host isä kokkasi mun puolesta illallista, eikä antanut auttaa, vaikka kysyin ja kun aloitin olevinaan siivoamaan keittiössä, se istutti mut sohvalle, koska "nyt katsotaan sun lempparisarjaa, greyn anatomiaa" se ilmoitti, eikä siivottu kumpikaan... Noh, luultavasti saan siivota huomenna ne sotkut kuitenkin, ellei tuo niitä ole nyt illalla jaksanut siivota, mutta ei se haittaa.

Itse olen tosiaan nyt viettänyt jo kolmannen päivän enemmän ja vähemmän möksmöksmöks-fiiliksissä ja vähän alkaa jo tympiä. Mä luulen, että kaikki tosiaan lähti siitä kun työhakemusta täyttelin ja ajattelin, edellisiä kivoja kesiä ja kaikkea muuta mahdollista. Mietin myös sitä, miten alunperinhän hain au pair paikkaa vaan huhtikuuhun saakka, jotta voisin palata taas samaan paikkaan kesäksi töihin, mutta pesti täällä onkin sitten vähän pidempi, mutta oikean perheen löytyessä, ei haitannut yhtään tuo pidempikin pesti. Nyt sitten taas, mennään vähän vuoristoradan kyydissä taas, mutta ehkä se tästä vähitellen. Kun saisi nämä tämän tulevan lomankin kuviot selville (joka muuten alkaa ensi viikon jälkeen, voi luoja) niin voisi taas vähän hengittää ja katsoa optimistisesti tulevaan.

Nyt voin varmaan hyvällä omallatunnolla katsoa huomisen salkkarit, tässä viimeiset 2 tuntia kirottua ranskan kurssille tehtävän esitelmän maan alimpaan rakoon. Mä VIHAAAAAAAN esitelmiä yli kaiken, koska vaikka en enää niitä jännitäkään, mä kuitenkin vaihdan siihen pikajunamoodiin todella nopeasti ja en saa yhtäkään sanaa äännettyä siten, miten ne kuuluisi ääntää. Joten fuck this shit, mä menen luokassa pöydän alle piiloon ja mökötän. Kuka tykkää mun suunnitelmasta?

ai niin. ps. tänään kuunnellaan tätä ja vain ja ainoastaan tätä:


Olen kuunnellut mun iTunesia sufflella tässä viimeiset pari päivää missä on tällä hetkellä näköjään melkein 3,500 kappaletta ja hitsi kuinka monta teini-rock/emo vaiheen kultaista helmeä onkaan tullut vastaan. Saisinko palata ajassa taaksepäin... hmm, 7 vuotta. Voi luoja, en voi olla noin vanha! (Ai niin, kappalehan on siis Silversteinin My Heroine akustisena versiona)

pps. päätin viikonloppuna, että mun ikäkriisin voi ehkä unohtaa tältä erää. yksi tutun tuttu, jonka tapasin ensimmäistä kertaa lähti arvuuttelemaan mun ikää ja 18 oli eka arvaus, sitten 17 ja kun tää päästi suustaan "well, you can't be 16, can you" tahdoin iskeä sitä nyrkillä nenään. Tiedän, että mulla on aika lapsekkaat kasvot ja helposti tästä iästä sahataan ainakin pari vuotta pois, mutta 16. Kiitos nyt kovasti. Okei, mies korjasi kyllä perään, että oikeasti näytän sen mielestä 18-19 vuotiaalta, mutta naisen ikää arvuutellessa on kuulemma turvallista mennä liian alas kuin ylös. Miesten logiikka on näköjään ihan pettämätön taas kerran. 

2 kommenttia:

  1. Kun siellä ei alakoululaisilla ole keskiviikkona koulua, niin kompensoituuko se sitten jossakin? Esimerkiksi onko pidempiä koulupäiviä kuin suomalaisilla lapsilla, lyhemmät lomat tai jotain? Vai opiskellaanko siellä vaan vähemmän kuin Suomessa. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Täällä ollaan koulussa 8 tuntia ihan pikkuisesta 10 vuotiaaksi saakka aina muina arkipäivinä paitsi keskiviikkona, eli kompensoituuhan se paljon jo tuossa, kun suomessa ekoilla luokilla oli koulua se maksimissaan 5 tuntia päivässä. lomat täällä on pidempiä kuin suomessa, jos kesälomaa ei oteta lukuun ja kyllä mun mielestä muutenkin täällä opiskellaan ahkerammin kuin suomessa...

      Poista